We noticed you are coming from US. Would you like to continue shopping on Abposters.com?
OPPDAG de beste tilbudene for denne uken: MUSIKK rabatt 15 % ×

Hvordan håndtere følelser i denne Corona virus tiden

15. 04. 2020

Når ungdom får husarrest som straff av foreldrene sine, må de håndtere mye følelser som fortvilelse og urettferdighet. Det samme skjer med hele verden nå – vi må alle være innesperret hjemme, holde oss borte fra venner og håndtere negative nyheter som media kaster mot oss hvert 5. minutt. Coronaviruset er ikke lett å forholde seg til, om du bruker livet ditt for pasienter på et sykehus eller om du forsøker redde ditt eget hjemme. Vi har slåss med dette super-smittsomme viruset i over en måned nå, og det ser ut som vi endelig kan begynne å se lyset i enden av tunellen. Men tunellen er fortsatt lang nok, så vi trenger å lære oss å håndtere følelsene våre når vi er innesperret hjemme. Og vi vil vise deg hvordan!

 

 

Når du er helt alene

Vi bruker alle denne karantenetiden hjemme forskjellig. Noen av oss er hjemme med hele familien i en liten leilighet hver dag, noen av oss er helt alene hjemme. Ingen av delene er perfekt. Når du er alene, ønsker du å ha kontakt med noen, når du er med andre ønsker du å gjemme deg og ikke snakke med noen hele dagen kanskje. Likevel er å være helt alene litt vanskeligere. Det er en grunne til at de verste kriminelle blir satt i isolat! Helt klart, så har isolasjon en stor innvirkning på vår mentale helse.  Selvfølgelig avhenger det av lengden på isolasjonen. Jo lenger du er alene, jo mer sannsynlig er det at du vil erfare disse symptomene: sinne, irritasjon, fiendtlighet, angst, håpløshet. Hvordan bekjempe dette? Siden vi ikke er isolert fra våre slektninger som straff, kan vi i alle fall ringe dem. I disse dager er det mange applikasjoner du bruke til å chatte med dine kjære over internettet gratis. Det er ikke det samme som å ta en øl med en venn ute, men det vil la deg glemme alt dette for en stund.

  • Ring venner og familie med video chat apper. For å unngå at du skal ha det litt dag ut og dag inn, ikke ring de samme personene på samme tid hver dag. Hjernen din trenger nye impulser – nye temaer, nye historier. Ingen av oss vil se den samme episoden av en serie samme tid hver dag!
  • Savner du fredagsdrinken med vennene dine? Ta en online! Fredagskvelder ute på byen er en viktig del av psykohygienen til mange av oss. Men pubene er stengt på ubestemt tid, og vi burde ikke møte venner på en stund likevel. Men igjen, du kan ringe de! Ta et glass rødvin eller en øl (vi anbefaler sterk kun en drink! Juice kan være bra nok J) og snakk om jobben, venner eller om serier dere har sett sammen. Men unngå helst temaet Corona virus krisen! Fredag er ment å være moro!
  • Strekk på deg selv. I hjemme isolasjon, mangler vi ikke bare sosial kontakt, men også bevegelse. Selv om du ikke er en atlet! Etter å ha sittet hjemme noen uker, kan vi få ryggplager, vondt i hodet, skjelvende hender, fordøyelsesproblemer og sove problemer. Du kan unngå disse plagene ved å i alle fall prøve å bevege litt på deg. Hvis du kan gå ut, gå en tur på minst 30 minutter hver dag. Men vær påpasselig! Bruk en ansiktsmaske og gå der hvor det ikke er veldig mange andre mennesker. Husk å holde minst 2 meter avstand til andre mennesker! Hvis å gå ut ikke er en mulighet, åpne et vindu og gå rundt i leiligheten i minst 15 minutter. Gjenta disse inneturene flere ganger om dagen.
  • Tenk positivt. Å være informert er viktig, men tenk over hvor mye ny informasjon du egentlig trenger hver dag. Å lese over og over igjen om hvor mange mennesker som er smittet i hvert land vil kunne skape reell følelse av fortvilelse og tristhet. Da er det bedre å lese favorittboka pånytt, eller se Friends for femtiende gangen. Lag en god te eller kaffe. Se på bilder fra ferien eller fra barndommen. Glem det som skjer og planlegg med hvem og hvor dere skal møtes når situasjonen roer seg ned.
  • Omring deg selv med skjønnhet. Ikke sitt å se inn i tomme vegger. Dekorer de fint! Skaff et kunsttrykk fra favoritt maleren din, et natur fotografi, eller et bilde av mennesker som skaper gode følelser i deg. Hvis du ønsker å få noen positive vibber, besøk vår Ekte Glede

Gjør noe kreativt – Mal, skriv, spill musikkinstrumenter. Gjør det du liker å gjøre eller alltid har hatt lyst til å prøve. Det gjør ingenting at mesterstykket ditt er «en gris i gresset» eller at du bare kan to akkorder. For en stund bruker du hendene og hjernen din, og blir bedre!

 

 

Når det er for mange av dere

Ikke alle lever i et palass med 10 soverom. Du har kanskje ikke brydd deg så mye om størrelsen på leiligheten før, men nå kan du føle hver eneste kvadratmeter. Partneren, barn, hund, katt. Jo flere personer, jo mer bråk og mulige konflikter. Men til og med dette kan overvinnes! Alt handler om de regler og avtaler dere setter opp.

  • Del opp leiligheten i soner. Noen ganger trenger alle litt alenetid. Hvis partneren eller barna dine alltid kommer til deg for å bli underholdt på en eller annen måte, kan du lett bli irritert og konflikten er på vei! Ordne det slik, for eksempel, at et soverom ikke bare er et sted å sove, men også et sted å hvile mentalt – så hvis noen av dere trenger å ha litt alenetid for en stund, kan de gjemme seg der og ingen har lov å følge etter dem dit.
  • Bestem tider for å være sammen og tider for alenetid. Akkurat som tid alene, er tid sammen med familien viktig. Del opp dagen i deler: arbeidstid, tid for personlig fred, familieaktiviteter, mattid. Lær dere å gjøre dette sammen, og dere vil se at dere ser frem til å leke sammen eller se en film sammen med familien!
  • Snakk om følelsene deres. Det verste du kan gjøre er å holde alt for deg selv. Hvis du føler noe ikke er bra, er det viktig å sette navn på det og dele følelsene med de andre. Men selvfølgelig, på hvilken måte du gjør det er viktig. Ikke slipp løs frustrasjonen overfor partneren eller barna dine og skap nye problemer. Når du føler at «det er for mye for deg» bare si det. Du vil merke at din partners omfavnelse eller forståelse vil gjøre deg godt!

 

Vi er i en situasjon vi ikke har opplevd før, så det er helt i orden at vi er bekymret for det som skjer og kan skje. Men det er viktig og ikke miste håpet og sansen for humor. Humor og godt humør er det beste våpenet mot Corona virus! Et godt humør øker immunforsvaret ditt. J Så utstyr deg selv med vakre følelser i vår kunstfoto kolleksjon!

 

                              GÅ TIL EKTE GLEDE KUNSTFOTO KOLLEKSJONEN

Evka

Movie and serial fan, especially sci-fi and fantasy, who is still waiting for a letter from Hogwarts. She loves chocolate, warmth and Playstation.



KONTAKT

© 1999 – 2019 Europosters

Alle rettigheter er reservert

Ring: +420 777 33 44 55

Email: info@europosters.eu

Mer kontaktinformasjon

Decorate your life!

Siden 1999, har Europosters blitt en av de største selgere av postere, veggtapeter og veggkunst. Nå samarbeider vi med kunstnere, fotografer og grafiske designere fra hele Europa. I vårt utvalg finner du de vakreste velkjente malerier i tillegg til helt nye kunstverk fra moderne kunstnere. Vi trykker også gledelig dine egne bilder, og, etter ditt ønske, vil vi også ramme inn bildene dine i rammer av høy kvalitet. Vi elsker virkelig interiørdesign, likevel glemmer vi ikke nerder og musikkfans som vi hele tiden utvider vårt tilbud av postere, kopper, t-skjorter, samlefigurer og annde lisensierte produkter og gaver for.


© 1999 – 2020 Europosters. Alle rettigheter er reservert.

Nettsiden bruker cookies for å sikre at du får den beste opplevelse på vår nettside. Mer info Jeg er enig ×
Top